3:35 PM

COUPLE...CINTA YANG ALLAH REDHAI?....




"Pelikkah cinta tanpa berkenalan,keluar makan-makan, berbalas emel dan SMS?.."

Meminjam ayat daripada buku tulisan Ustaz Hasrizal yang glamour dengan blognya saifulislam.com (Aku Terima Nikahnya). Dunia semakin hari semakin maju dan manusia semakin terdedah dengan era globalisasi yang menyebabkan ramai di kalangan kita khususnya remaja yang terjebak ke dalam 'cinta terpesong' lantaran terpengaruh dengan filem-filem yang dipaparkan melalui kaca televisyen. Betapa beratnya masalah sosial yang melanda golongan remaja pada hari ini.

Mengimbas kembali kaedah didikan yang ayah dan ibu saya tekankan kepada saya dan adik-beradik. Sejak dari kecil kami tidak pernah terdedah dengan televisyen. Fitrah kanak-kanak suka kepada benda-benda yang berbentuk 'animation'. Tetapi pada waktu itu, langsung tidak terdetik dalam jiwa kami untuk memberontak lantaran tidak dapat merasai dunia kanak-kanak seperti kawan-kawan lain. kadang-kadang apabila kami ke sekolah, kami pasti ketinggalan dalam mengikuti cerita kwan-kawan yang seronok menceritakan hero-hero yang mereka kagumi dalam fielm-filem yang ditayangkan dalam televisyen. Kadang-kadang apabila bertandang ke rumah sepupu-sepupu yang mempunyai televisyen, pasti kami curi-curi untuk menonton cerita-cerita yang dipaparkan. Namun, setiap kami buat begitu, tentu ada sahaja yang menjadi penghalangnya. Bila tak dapat menonton kami pun pergi sungai (mandi sungai pun lagi best) sehingga pernah berlaku satu peristiwa sepupu saya lemas sewaktu kami sedang seronok mandi sungai. Saya pun apa lagi dapatlah 'hadiah istimewa' daripada atuk (kena libas dengan pelepah nyior).

Itu kenangan kanak-kanak zaman dulu. Sekarang, majoriti kanak-kanak tidak lagi merasai kenangan sebegitu, bahkan dah ramai yang mula pandai mengakses internet (tak mainlah game outside ni..yela masing-masing dah mula main game dalam internet..). Dah mula pandai jadi 'mat cintan' dan 'minah cintan' sejak dari bangku sekolah. Bukan setakat itu sahaja, bahkan ada yang 'start' dari sekolah tadika lagi tau. Itulah senario kanak-kanak zaman sekarang. So, saya nak bawa kawan-kawan untuk merenung 10 tahun akan datang bagaimanakah anak-anak kita nanti. Muhasabahlah dari sekarang, lihatlah kenapa ramai anak-anak zaman sekarang semakin 'kurang ajar'?..kenapa ramai di kalangan anak-anak yang sudah berani menderhaka kepada ibu bapa (bahkan ada yang berani memukul ibu bapa..na'uzubillah..moga-moga kita tidak tergolong di kalangan mereka)?..Rasulullah saw pernah bersabda antara tanda-tanda hari kiamat adalah apabila ibu melahirkan tuannya..maknanya ibu bapa akan menjadi hamba kepada anak?!!.. Hal ni dah banyak berlaku.

Saya menulis membawa mesej ini kepada kawan-kawan semua supaya kita sama-sama kita bermuhasabah. Pembentukan diri sebelum melalui alam rumahtangga sangat penting. Sebelum melakukan sesuatu perkara yang bercanggah dengan agama, fikirlah dulu akibat daripada perbuatan yang akan kita lakukan itu. Fikirlah jua anak-anak yang bakal dilahirkan nanti. Bercinta tidak salah sebab itu fitrah yang Allah kurniakan kepada kita, tapi, janganlah kerana fitrah kita memandang ringan sehingga menjadi fitnah kepada agama. Kerana itu, bagi mereka yang tengah bercinta, kawallah nafsu dan diri, jagalah muamalat, bukan setakat di luar sahaja, tetapi juga dengan SMS. Jika sudah berkemampuan, kahwinlah. Itulah jalan penyelesaian yang terbaik. Ingatlah zaman sekarang zaman fitnah, tak sama seperti zaman kita kecik2 dulu.

Buat kawan-kawan yang masih 'single', janganla rasa rendah diri, jangan rasa putus asa kerana Allah masih sayang kepada kalian kerana DIA Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita semua.

"Cinta wanita membawa kecewa... jika tiada restu agama... cintakan harta... tangan-tangankan... laburkan ia ke jalan Allah.. cinta dunia untungnya tiada jika dilupa akhirat sana.. cinta ilmu ruginya tiada, untung dunia, untung akhirat"

Sama-samalah bermuhasabah diri, setiap apa yang ALLAH berikan kepada kita adalah yang terbaik, jika sedikit kesusahan yang kita rasai, itulah tandanya ALLAH sayang kepada kita. Semoga kita terpelihara dan terhindar daripada fitnah ini.

0 comments: