9:42 AM

Memori Semalam...



Salam perjuangan buat semua sahabat-sahabat. Teringin untuk berkongsi pengalaman ini dengan sahabat-sahabat. Walaupun ianya tidak seberapa, namun, cukup bermakna buat diri saya. Cuma saya ingin membawa satu mesej untuk kita sama-sama muhasabah diri.

Semalam selepas separuh hari saya habiskan masa saya di tempat kerja melayan 'customer-customer' yang datang ke Cyber Cafe tempat saya bekerja, saya mendapat panggilan daripada adik yang sekarang menuntut di INTEC Shah Alam untuk persediaan 3 bulan sebelum ke Mesir dalam bidang 'medic'. Adik saya mengadu laptop yang baru dibelinya rosak dan tidak berfungsi walupun telah di 'on'kan walaupun laptop itu baru seminggu digunakan. Mulanya saya meminta adik saya menguruskannya sendiri, tetapi, apabila perasaan kasihan dan tanggungjawab saya sebagai satu-satunya kakak yang ada di sini mendorong saya untuk pergi ke Shah Alam. Mulanya, saya mengambil keputusan untuk mengajak seorang teman untuk menemani saya, tetapi apabila melihat sahabat-sahabat sibuk dengan urusan masing-masing, lalu saya mengambil keputusan untuk pergi bersendirian.

Dengan penuh tawakkal, saya terus bertolak dari PJ ke Shah Alam jam 6 petang semalam. Perasaan takut dan tanggungjawab saya pada adik bercampur baur ketika dalam perjalanan ke sana. Takut kerana kehilangan 'roadtax' motosikal yang entah di mana saya meletakkannya. Alhamdulillah, setelah 30 minit perjalanan, akhirnya sampai juga saya ke Shah Alam. Setelah selesai berurusan dengan adik, saya terus bertolak pulang ke PJ. Saya menjangkakan akan sampai sebelum maghrib kerana selepas maghrib saya ada program. On the way pulang, ada 'road block' JPJ di laluan motosikal, hanya Allah sahaja yang tahu macam mana perasaan saya pada waktu tu (Allahuakbar..bimbang sebab lesen saya dah lama tak diperbaharui). Tetapi sekali lagi dengan nusrah Allah, saya terlepas daripada ditahan (mungkin sebab JPJ tengok sticker UM kot..Alhamdulillah).

Akhirnya tepat jam 7 petang dengan izin Allah, saya sampai rumah..Alhamdulillah. 'Housemate' terkejut apabila mengetahui saya pergi ke Shah Alam bersendirian. Tapi itulah hakikat yang terjadi. Terdetik dalam hati saya " Jika aku boleh menolong sahabat-sahabat bila memerlukan bantuan mengapa tidak kepada adik kandung aku sendiri?". Apa yang saya ingin nyatakan di sini, apabila niat kita benar-benar untuk membantu seseorang yang dalam kesusahan, InsyaAllah Allah akan mempermudahkan urusan kita. Alhamdulillah..syukurku rafatkan hanya kepadaMU, Ya Allah…


Berkhidmatlah bukan untuk dibayar kembali,
berjasalah kepada manusia,
lebih-lebih kepada agama,
tapi bukan untuk dibalas dengan bintang-bintang di dada

Berbudilah tapi jangan dijadikan gaji
sampaikanlah risalah Allah,
tapi bukan untuk dibayar dengan upah,

Berbuat baiklah tapi jangan mengaku baik,
berjuanglah tapi jangan mengaku wira,
berhikmahlah dalam berjuang,
terutama dalam berdakwah,
agar ia diterima orang,

Beribadahlah kepada Allah,
jangan kerana takut nerakaNya,
atau kerana ingin syurgaNya,
tapi kerana Allah yang Maha Pemurah..

Dinyanyikan oleh : Mawaddah Kecil

0 comments: